بازیگری (مونولوگ)

آموزش
آموزش
گواهی معتبر
گواهی معتبر
رقابت
رقابت
شبکه‌سازی
شبکه‌سازی

بخش بازیگری (مونولوگ)
تصویر رویاها بر روی صحنه

 

ریشه‌ی بازیگری را شاید بتوان از زمان زیست انسان اولیه بر روی این کره‌ی خاکی ردیابی کرد. در زمانه‌ای که پدیده‌ای با عنوان ادبیات، به‌عنوان وسیله‌ی برای ارتباطات انسانی و انتقال احساسات مختلف، وجود خارجی نداشت، انسان اولیه در کنار آتش شبانه، از حرکات بدن و حالات هیجانی صورتش، برای روایت نمایشی شکار حیواناتی که در طول روز داشته است، استفاده می‌کرده. بنابراین این شکل از بازیگری، نه به عنوان یک تفریح، بلکه از واجبات زندگی در آن روزگار شناخته می‌شده.

 

با ظهور پدیده‌ی سینما، آدم‌های مختلفی از نقاط مختلف دنیا، با خرید بلیط و به تماشا نشستن فیلم‌های روز، شیفته و سرگشته‌ی کسانی می‌شدند که تصویرشان بر روی پرده‌ی نقره‌ای جلوه‌نمایی می‌کرد. شهرت، محبوبیت، به تصویر کشیدن رویاهایی که انسان‌ها در زندگی واقعی شاید نتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند، همگی از نقاط برجسته‌ای بود که در ذهن عشاق بازیگری شکل گرفت.

 

اما آیا بازیگری به همین نقطه منتهی و به پایان می‌رسد؟ بدون شک خیر. هنر بازیگری، سرچشمه‌ی جوشانی‌ست که از دیرباز حیات و زندگی را در دل خود پرورش داده و با گذشت سالیان دراز، به اقتضای دوره‌هی زمانی در ادوار مختلف تاریخی، رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.

 

مونولوگ یا تک‌گویی، به نمایشی گفته می‌شود که بازیگر به‌صورت تک نفره، به ایفای نقش می‌پردازد. هیچ بازیگر دیگر مقابل او حضور نخواهد داشت. در بسیاری از قطعات نمایشی و نمایشنامه‌های معروف، از تک‌گویی یا مونولوگ در برخی از صحنه‌ها استفاده می‌شود. نظیر نمایشنامه‌ی هملت نوشته‌ی ویلیام شکسپیر که با جمله‌ی معروف "بودن یا نبودن، مسئله این است..." آغاز می‌شود.

 

در بخش مونولوگ یا تک‌گویی، به زوایای گوناگون و البته مفیدی از این هنر مهم و ارزشمند، خواهیم پرداخت تا در کنار رقابت، بتوانیم اطلاعات جدیدی نسبت به هنر بازیگری، دریافت نماییم.

 

 

 

سرفصل‌های آموزشی بخش بازیگری (مونولوگ) برای بخش بزرگسالان:

 

۱. تحلیل و شناخت شخصیت نمایشی  - ۲. بدن، به مثابه ابزار بازیگر - ۳. آشنایی با متدهای بازیگری جهان - ۴. نمایش ایرانی، فرصت‌هایی برای بازیگر - ۵. از ایده تا اجرا، نگارش نمایشنامه مونولوگ - ۶. بیان بازیگر و چالش‌های آن - ۷. تخیل پویا - ۸. بازیگر خلاق، بازیگر ابزار

 

 

 

 

 

معرفی جشنواره مولانا

 

جشنواره ملی مولانا، یک رویداد جامع آموزشی و رقابتی، برای علاقمندان در شاخه‌های گویندگی، دوبله، سخنوری، مجری‌گری و بازیگری است. این رویداد به‌گونه‌ای طراحی شده است تا دو گروه مهم از افراد بتوانند در آن شرکت نمایند:

نخست، کسانی که تا کنون هیچ تجربه‌ی آموزشی در زمینه‌های عنوان شده را نداشته و گروه دوم، افرادی که دارای سابقه و تجربه‌ی مناسبی در زمینه‌های هنری عنوان شده هستند.

 

گروه نخست، می‌توانند با شرکت در کلاس‌ها و جلسات آموزشی که توسط جشنواره طراحی و تدارک دیده شده است، شرکت نمایند. فرآیند آموزشی جشنواره‌ی مولانا، صرفاً یک‌سویه نیست. به‌عبارت دیگر، مطالب آموزشی که توسط اساتید، مدرسان و مربیان جشنواره ارائه می‌شود، می‌بایست در قالب تکالیف، برای مربیان ارسال یا ارائه شود تا هرگونه ایراد و ضعف، برطرف شود. سوالی که ممکن است در رابطه با این گروه از افراد پرسیده شود این است که آیا می‌توانند در مرحله‌ی رقابت، با افراد حرفه‌ای و با تجربه به رقابت بپردازند؟ در جواب این پرسش، پاسخی قطعی وجود ندارد اما در ادوار گذشته‌ی جشنواره، برخی از افرادی که تجربه‌ی شرکت در هیچ کلاس یا دوره‌ی آموزشی گویندگی، مجری‌گری یا ... را نداشته بودند، توانستند با تمرین، ممارست و پشتکار، رتبه‌های نخست و شایسته تقدیر جشنواره را در شاخه‌های گوناگون کسب نمایند.

 

گروه دوم، یعنی افراد با تجربه و یا حرفه‌ای، طیف دیگری از مخاطبان جشنواره مولانا را تشکیل می‌دهند. بدون شک داشتن تجربه در زمینه‌های هنری جشنواره، می‌تواند شانس رسیدن این گروه از افراد را به مقام نخست در هر شاخه، افزایش دهد. همچنین این گروه از افراد نیز مانند گروه نخست، می‌توانند پس از ثبت‌نام در جشنواره، از فرصت فرآیند آموزشی جشنواره استفاده نمایند.

 

مراحل جشنواره

در مرحله‌ی نخست و ابتدایی از شرکت در جشنواره، علاقمندان می‌بایست از طریق سایت رسمی به نشانی molanafestival.ir   نسبت به ثبت‌نام و نام نویسی در بخش‌های مورد علاقه اقدام نمایند. در این مرحله، هیچ نیزی برای ارسال اثر نیست. صرفاً نام‌نویسی و پرداخت هزینه شرکت در جشنواره، در این مرحله صورت می‌گیرد.

 

مرحله‌ی دوم، مدتی پس از پایان فرصت ثبت‌نام آغاز می‌شود. در این مرحله، کلاس‌ها، دوره‌ها و جلسات آموزشی جشنواره با حضور اساتید، مدرسان و متخصصان هر شاخه، برگزار می‌شود. لازم به ذکر است، هرکدام از کلاس‌ها و جلسات آموزشی، صرفاً برای افرادی که در شاخه‌ی مربوطه ثبت‌نام نموده‌اند قابل دسترسی است. برای مثال، اگر در هنگام ثبت‌نام، بخش انتخابی فقط گویندگی باشد، شرکت‌کننده می‌تواند فقط در کلاس‌ها و جلسات شاخه گویندگی شرکت کند. در ارتباط با این موضوع، در قوانین جشنواره توضیحات کامل ارائه شده است.

 

مرحله‌ی سوم، مربوط به دریافت آثار شرکت‌کنندگان و آغاز فرآیند رقابتی جشنواره می‌شود. هرکدام از شرکت‌کنندگان، در صورتی که تمایل به شرکت در رقابت جشنواره را دارا باشند، می‌توانند آثار خود را، طبق دستورالعمل و توضیحاتی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد، ارسال نمایند. لازم به ذکر است، توضیحات تکمیلی و دقیق در ارتباط با نحوه و شرایط ارسال اثر، پس از پایان فرآیند آموزشی جشنواره، توسط دبیرخانه اعلام خواهد شد. تعدادی از آثار دریافت شده، پس از بررسی دقیق توسط اعضای هیات انتخاب، به‌عنوان فینالیست معرفی خواهند شد که این افراد، باید خود را برای رقابت حضوری در جزیره کیش، آماده کنند.

 

مرحله‌ی چهارم، فینال جشنواره است که با معرفی راه‌یافتگان آغاز و با اهدای جوایز در روز اختتامیه به پایان می‌رسد. در این مرحله جدا از برگزاری فینال، کارگاه‌‌های آموزشی حضوری در جزیره کیش دایر خواهد شد تا افراد شرکت کننده بتوانند از فرصت آموزشی حضوری، در کنار چهره‌های مطرح حوزه‌ی هنر صدا و اجرا، بهره‌مند شوند. 

 

جهت اطلاع از دیگر جزئیات شاخه بازیگری (مونولوگ) و دیگر بخش‌ها و شاخه‌های جشنواره، لطفا فراخوان سومین جشنواره ملی مولانا را مطالعه فرمایید. 

هزینه پکیج

۱۲٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان

ثبت نام