دبیرجشنوارهI مریم حسین پور

تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
زمان مطالعه: 7دقیقه

16 سال سابقه اجرا و گویندگی

7 سال سابقه ی تدریس فن بیان ومهارت های ارتباطی

دبیر جشنواره ملی مولانا

مدیرعامل آکادمی بیان برتر

موسس کانون هنرمندان صدا

دبیر اولین مجمع گویندان کشور

دبیر برگزیده جشنواره ملی رویش

چهره ی موفق سال 98

کارگردان رادیو دانشگاه

تهیه کننده پادکست موج تی

ساخت مجموعه صوتی کودکان

تهیه ننده مجموعه صوتی افرا

مدیر مسئول نشریه هنری چاووش

 

سرکار خانم مریم حسین پور دبیر جشنواره مولانا؛مجری،گوینده و مدرس فن بیانو مهارت های ارتباطیفعالیت حرفه ای  خود را از سال 86 با اجرای برنامه ها منطقه ای و استانی آغاز کرد.

مریم حسین پور در رزومه ی حرفه ای خود سابقه ی اجراهاش کشوری و بین المللی بسیاری را داراست.

از سال 95 شروع به تدریس فن بیان و مهارت های ارتباطی کرد.

زمستان 97 با تاسیس کانون هنرمندان صدا فعالیت دانشجویی خود را آغاز کرد و پس از آن با تشکیل مجمع کشوری گویندگان به فعالیت خود ادامه داد.

مریم حسین پور در سال 98 به عنوان چهره ی موفق و دبیر برگزیده منتخب شد.

طرح و ایده ی جشنواره ملی مولانا در زمستان سال 98 شکل گرفت و اولین دوره ی این جشنواره را در سال 99 برگزار کرد.

در اختتامیه این جشنواره معاون فرهنگی وزرات علوم جناب آقای دکتر کلانتری حضور داشتند.

پس از آن در سال 1401 دومین جشنوره ملی مولانا در جزیره ی زیبای کیش برگزار شد که در اختتامیه آن جناب آقای دکتر جعفرپور قائم مقام وزیر حضور به عمل رساندند.

مریم حسین پور در مصاحبه خود با خبرگزاری ها و رادیو فرهنگ اذعان داشت: جشنواره مولانا با هدف استعدادیابی و آموزش نیروهای مستعد و علاقمند هر دو سال یکبار برگزار میشود.

داوران این جشنوراه امیرعلی نبویان،محمدرضا علیمردانی،پیمان طالبی،علیرضا عسکریان،مژده لواسانی و بهاز نوروزپور بودند.

این جشنواره جهت ایجاد فرصتی جهت آموزش با کیفیت و رقابتی برابر، میان علاقه‌مندان حوزۀ صدا و اجرا.
بهره‌گیری از چهره‌های شاخص هنر صدا و اجرا، جهت مشارکت در فعالیت‌های آموزشی و داوری جشنواره. 
استعدادیابی و پرورش مهارت‌های مرتبط با حوزۀ صدا و اجرا، میان کودکان و نوجوانان.

 

سخن دبیر جشنواره:
جامعه ایرانی ما از قدیم یک جامعه اصالت‌داری است، که ریشه آن در فرهنگ و هنر ایرانی است، یکی از اصلی ترین سرمایه های این مرز و بوم  هنر بیان  قلمداد می شده است همچنین از ویژگی‎های ممتاز ادبیات پارسی، تولید سرمایه‌‌‌های معرفتی و معنوی است که تبلور آن در قله‌‌‌های شعر فارسی و اشعار حکمت‌‌‌آمیز و معرفت‌‌‌آموز شاعران برجسته‌‌‌ای همچون فردوسی، نظامی، سعدی ، حافظ و مولوی است.
آغاز میکنم از نام زیبای این رخداد و نام مبارک حضرت مولانا که جدا برای کسانی که علاقمند به هنر، فرهنگ و ادبیات هستند، مولانا به عنوان یک مرجع و ماخذ در حوزه های گوناگون می باشد. یکی از مهم ترین اهدافی که در جشنواره مولانا به آن توجه بسیار شده است مهارت ارتباط است. ارتباط تاثیرگذار یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که باید آموخته شود. این جشنواره، آغازگر مسیر جدیدی جهت یافتن استعدادها و شکوفایی آن خواهد بود و ما علی‌رغم محدودیت‌ها و مشکلات، با رویکردهای تازه، به ساختن این مسیر ادامه خواهیم داد.
طرح و ایده جشنوارۀ مولانا درسال ۱۳۹۸ برای نخستین‌بار ارائه گردید و یک دوره به صورت دانشگاهی و یک دوره به صورت کشوری جهت ارزیابی و بررسی نقاط ضعف و قوت برگزار گردید .در انتها جشنواره پس از تمام بررسی ها و تغییرات لازم برای دومین بار به صورت ملی و با نام مولانا در حال برگزاری است. نقطه قوتی که این جشنواره را از سایر رویدادهای رقابتی متمایز می‌کند، گستردگی بخش‌های آن می‌باشد که تقریبا تمام بخش‌های این هنر را در بر می‌گیرد. همچنین توجه بسیار به موضوع آموزش و حمایت از استعدادهای جشنواره می باشد که به طبع هرکدام از این موارد، بازدهی بسیار بالایی نسبت به جشنواره‌های مشابه که با بودجه‌های کلان برگزار شده‌اند، خواهد داشت. گویندگی، دوبله، اجرا و سخنوری، تلفیقی از هنر و مدیریت است. هنری که هم ذاتی و هم اکتسابی است. اما باید توجه داشت که اول باید گویندگی کرد و سپس به مجری‌گری پرداخت و یا هر دو را توامان انجام داد.
هنرمند علاقه‌مند به این حوزه باید نسبت به کارش عشق ورزد و اگر این حس درآن  نباشد، از طریق امواج صوتی و دیگر حالات فیزیکی کاملاً مشهود است و به مخاطب منتقل خواهد شد.
دامنه‌ی لغات ، مطالعات و تحقیقات یک سخنور در هر زمینه‌ای باید وسیع باشد؛ به نحوی که برای هر موضوعی مطلبی داشته باشد تا هم سخن سخنرانان را هدایت کند و هم همایش و جلسه را به نحو مطلوبی اداره نماید.
و به قول مولانا : آدمی مخفی است در زیر زبان / این زبان پرده است بر درگاه جان 
درخصوص شیوه برگزاری جشنواره باید عرض کنم که رویکردی که در دومین دورۀ این جشنواره داریم، تقویت مطالب آموزشی و افزایش تعداد نشست‌های حضوری در استان های مختلف کشور، در بخش‌های مختلف جشنواره و بهره‌مندی از اساتید و مربیان مطرح این حوزه می باشد. 
 امیدوارم بتوانیم با تمام محدودیت‌ها و مشکلاتی که داشتیم، جشنوارۀ آبرومندی را برگزار کنیم و جا دارد از شورای محترم سیاستگذاری جشنواره همچنین همکارانم در مجموعه اجرایی جشنواره تشکر کنم. فکر می‌کنم این دوره از جشنواره آغاز راه جدیدی برای ظهور و بروز استعداد های شگرفی خواهد بود.


مریم حسین‌پور

 
هدف جشنواره:
ایجاد فرصتی جهت آموزش با کیفیت و رقابتی برابر، میان علاقه‌مندان حوزۀ صدا و اجرا.
بهره‌گیری از چهره‌های شاخص هنر صدا و اجرا، جهت مشارکت در فعالیت‌های آموزشی و داوری جشنواره. 
استعدادیابی و پرورش مهارت‌های مرتبط با حوزۀ صدا و اجرا، میان کودکان و نوجوانان.
بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در ادبیات کهن فارسی، جهت آموزش مهارت‌های صدا و اجرا میان کودکان و نوجوانان و همچنین ایفای نقش مسئولیت اجتماعی جشنواره، با نزدیکی کودکان و نوجوانان، به ادبیات و شعر فارسی.
شناسایی، معرفی و تجلیل از استعدادهای درخشان حوزۀ هنر صدا و اجرا، در رده‌های سنی مختلف.

 
بخش‌های جشنواره

 

 

الف) اصلی 
(آموزش، رقابت و جایزه)

*گویندگی (دکلمه – نریشن تیزر – خبر -روایت داستان) 
*دوبله (فیلم – انیمیشن)
*اجرا و سخنوری (اجرای صحنه‌ای و تلويزيوني – سخنرانی)
+
جلسات آموزشی با مربیان حوزه مربوطه، برگزاری ورکشاپ با حضور چهره‌های سرشناس حوزه گویندگی، دوبله و اجرا، به همراه کارگاه‌های انتقال تجربه

 


 

 

 

 

 

ب) جنبی
(رقابت، جایزه)
*پادکست
•  محدودیت موضوعی برای آثار ارسالی در این شاخه وجود ندارد.
•  پادکست ارسالی نباید با هدف تجاری یا تبلیغاتی تولید شده باشد.
•  الزامی در ضبط پادکست با تجهیزات حرفه‌ای وجود ندارد. متقاضیان می‌توانند با حداقل تجهیزاتی که در اختیار دارند، اثر خود را ضبط و جهت شرکت در جشنواره ارسال نمایند. 
•  شهرت  پادکست، تاثیری در نحوۀ انتخاب و داوری اثر نخواهد داشت.
•  در این شاخه، یک جایزه به اثر برگزیده تحت عنوان "بهترین پادکست" و یک جایزه شایسته تقدیر به اثر دوم اهدا خواهد شد.
*نمایش صوتی
•  آثار متقاضی در این شاخه می‌توانند در دو حالت تک نفره و یا گروهی ضبط و ارسال شوند.
•  محدودیتی در راستای انتخاب نمایشنامه وجود ندارد.
•  در این بخش یک جایزه به بهترین بازیگر نمایش صوتی تحت عنوان "آکتور صدا" و یک جایزه به بهترین کارگردان/تنظیم کننده نمایش صوتی تحت عنوان "کارگردان صدا" تعلق خواهد گرفت.


*دوبله
•  متقاضیان شرکت در این بخش می‌توانند یک فیلم یا یک انیمیشن را برای دوبله انتخاب نمایند.

•  حداکثر زمان فایل ارسالی می‌بایست ۲ دقیقه و حداکثر حجم فایل ۵۰۰ مگابایت 
 باشد. 
•  فرمت‌های قابل پذیرش فایل اثر: MXF–MOV (H.264)–MPEG 4 (H.264)–MPEG 2–DV AVI
•  در این شاخه از جشنواره، یک جایزه تحت عنوان "بهترین دوبلور" به فرد  برگزیده و یک جایزه شایسته تقدیر به نفر دوم اهدا خواهد شد. 

* سایر تولیدات صوتی (دکلمه – تیزر و...)
•  متقاضیان شرکت در این بخش می‌توانند آثار صوتی خود را در دو صورت گروهی و انفرادی برای جشنواره ارسال نمایند.
•  در صورت ویدئویی بودن اثر ارسالی، حداکثر حجم فایل ۵۰۰  مگابایت و حداکثر زمان اثر ۲ دقیقه باشد.
•  در این بخش از جشنواره یک جایزه تحت عنوان "صدای درخشان" به فرد برگزیده اهدا خواهد شد و یک جایزه شایسته تقدیر به نفر دوم اهدا خواهد شد. 

 


 

 

ج) بخش کودک و نوجوان
(پرورش، معرفی و تشویق)
شاهنامه خوانی / مثنوی خوانی (اجرا، گویندگی صوتی)
آزاد (اجرا، دوبله، دکلمه)
•  جهت ارسال اثر در شاخه شاهنامه‌خوانی/مثنوی خوانی، متقاضی می‌بایست یک فایل ویدئویی (اجرا) یا صوتی (گویندگی صوتی) با حداکثر حجم ۴۵۰ مگابایت و حداکثر ۳ دقیقه ارسال نماید.
•  در شاخه آزاد-اجرا، فایل ویدئویی باید با حداکثر حجم ۴۵۰ مگابایت و حداکثر ۳ دقیقه ارسال گردد.
•  در شاخه آزاد-دکلمه، فایل صوتی باید با حداکثر حجم۵۰ مگابایت و حداکثر ۳ دقیقه ارسال گردد.
•  در شاخه آزاد-دوبله، متقاضی می‌بایست نسبت به دوبله یک  انیمیشن‌ اقدام نموده و فایل ویدئویی را با حداکثر حجم ۴۵۰ مگابایت و حداکثر ۳ دقیقه ارسال نماید.
•  تمام متقاضیان شرکت در این بخش، می‌بایست در انتهای فایل ارسالی، نسبت به معرفی خود (نام و نام خانوادگی) اقدام نمایند.

 

 

قوانین شرکت در جشنواره
تنها راه ثبت‌نام و شرکت در دومین جشنواره ملی گویندگی مولانا، ثبت‌نام در سایت رسمی این رویداد به آدرس molanafestival.ir  است. 
متقاضیان شرکت در جشنواره پس از درج اطلاعات و ثبت‌نام، می‌بایست نسبت به پرداخت هزینه شرکت در جشنواره اقدام نمایند. تنها مسیر پرداخت هزینه سایت جشنواره به نشانی molanafestival.ir است. 
پس از ثبت‌نام و تایید توسط دبیرخانه، نام‌نویسی نکمیل می‌گردد. 
لازم به ذکر است آثاری که برای رقابت در بخش مسابقه هر بخش ارسال می‌شوند، ابتدا توسط هیات انتخاب بررسی شده و آثار انتخابی، برای رقابت در فینال جشنواره و داوری نهایی اعلام می‌شود.
بخش اصلی:
شرکت در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی (ورک‌شاپ‌ها) مختص به متقاضیانی است که در بخش اصلی جشنواره ثبت‌نام نمایند. شرکت در بخش اصلی هیچ محدودیتی نداشته و افراد مختلف، بدون در نظر گرفتن گروه سنی مشخصی می‌توانند ثبت‌نام کنند. در این بخش از جشنواره، متقاضیان پس از تکمیل ثبت‌نام و پرداخت هزینه شرکت در جشنواره، در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی و تحت نظر مربی مربوطه (به‌صورت آنلاین) به یادگیری سرفصل‌ها و انجام تمرین‌های مرتبط، مشغول می‌شوند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف با حضور اساتید و چهره‌های شناخته‌شده حوزه‌ی گویندگی، فن‌بیان، دوبله و اجرا از ویژگی‌های مختص به این بخش است. در قوانین بخش اصلی، الزامی برای ارسال اثر وجود ندارد و افراد می‌توانند از حضور در این بخش برای یادگیری و شرکت در کارگاه‌های آموزشی شرکت نمایند. تعدادی از جلسات آموزشی بخش اصلی به‌صورت آنلاین و تعدادی به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد. متقاضیانی که مایل به ارسال اثر در این بخش هستند، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی آثار خود را برای دبیرخانه ارسال می‌نمایند. پس از داوری آثار، به اثر برگزیده و شایسته تقدیر در هر بخش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد. همچنین این بخش دارای جایزه‌ای ۱۰۰ میلیون تومانی می‌باشد که به پدیده جشنواره اهدا خواهد شد. به تمامی افرادی که در این بخش ثبت‌نام نمایند، غیر از افرادی که به فینال راه پیدا می‌کنند و کسانی که در رقابت بین آثار حائز رتبه می‌شوند، یک گواهی جهت طی نمودن دوره آموزشی زیر نظر مربی مربوطه، یک گواهی جهت حضور در کارگاه‌های آموزشی (ورکشاپ‌ها) با ذکر نام اساتید و یک گواهی نیز جهت شرکت در جشنواره (گواهی حضور) به زبان‌هاب فارسی و انگلیسی اعطا خواهد شد.

بخش جنبی:
شرکت در بخش جنبی جشنواره مستلزم پرداخت هزینه است و مانند بخش اصلی، جوایزی به برگزیدگان اهدا خواهد شد. تفاوت بخش جنبی با بخش اصلی در این است که بدون کارگاه‌های آموزشی و حضور و نظارت مربی برگزار می‌شود. متقاضیان شرکت در بخش جنبی، پس از ثبت‌نام و پرداخت هزینه شرکت در جشنواره، نسبت به ارسال آثار اقدام می‌نمایند. برای اثاری که در این بخش از جشنواره به فینال مسابقه راه پیدا می‌کنند، گواهی شرکت در جشنواره به زبان انگلیسی و فارسی اعطا خواهد شد.
لازم به ذکر است پرداخت هزینه شرکت در جشنواره، فقط برای افرادیست که اثرشان از طرف هیات انتخاب جشنواره پذیرفته شده باشد. بنابراین در گام اکل ثبت‌نام و ارسال اثر در این بخش، هیچ‌گونه نیازی به پرداخت هزینه نمی‌باشد.


بخش کودک و نوجوان:
شرکت در بخش کودک و نوجوان جشنواره، مختص به متقاضیان زیر ۱۵ سال است.
دومین جشنواره ملی مولانا مفتخر است که برای نخستین بار در کشور، موضوع شاهنامه‌خوانی و مثنوی‌خوانی را در یک رویداد مرتبط با صدا و اجرا برگزار می‌نماید. 
شرکت در این بخش مستلزم پرداخت هزینه است.  
پس از پرداخت هزینه شرکت در جشنواره، در صورت انصراف متقاضی، هزینه پرداخت شده عودت داده نخواهد شد.

 

 

موارد پیشنهادی

مشاهده بیشتر