تازه‌های جشنواره مولانا در دوره سوم

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۲۳
زمان مطالعه: 2دقیقه

سومین جشنواره ملی مولانا در حالی فعالیت خود را آغاز نموده است که دو دوره‌ی موفق از نظر آموزشی و رقابتی را پشت سر گذاشته است. 

 

سرفصل‌های آموزشی هدفمند، متناسب با گروه‌های سنی متفاوت، بهره‌گیری از دانش، تجربه و مهارت مربیان، مدرسان و چهره‌های شناخته‌ی شده‌ی هنر صدا و اجرا، ارائه‌ی مدرک آموزشی معتبر و همچنین فراهم‌سازی امکان ایجاد شبکه‌سازی، برای علاقمندان در زمینه‌های هنر صدا و اجرا، از جمله ویژگی‌های جشنواره ملی مولانا شناخته می‌شوند. 

اما حالا با شروع جشنواره‌ی سوم از رویداد ملی و استثنایی مولانا، بیایید نگاهی داشته باشیم به تغییرات جدید جشنواره، در دوره‌ی سوم. 

 

افزوده شدن بخش بازیگری، به بخش رقابتی بزرگسال و کودک و نوجوان

 

بدون شک، هنر بازیگری، یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه‌های هنر اجرا و هنرهای نمایشی است. 

 

ریشه‌ی بازیگری را شاید بتوان از زمان زیست انسان اولیه بر روی این کره‌ی خاکی ردیابی کرد. در زمانه‌ای که پدیده‌ای با عنوان ادبیات، به‌عنوان وسیله‌ی برای ارتباطات انسانی و انتقال احساسات مختلف، وجود خارجی نداشت، انسان اولیه در کنار آتش شبانه، از حرکات بدن و حالات هیجانی صورتش، برای روایت نمایشی شکار حیواناتی که در طول روز داشته است، استفاده می‌کرده. بنابراین این شکل از بازیگری، نه به عنوان یک تفریح، بلکه از واجبات زندگی در آن روزگار شناخته می‌شده.

 

با ظهور پدیده‌ی سینما، آدم‌های مختلفی از نقاط مختلف دنیا، با خرید بلیط و به تماشا نشستن فیلم‌های روز، شیفته و سرگشته‌ی کسانی می‌شدند که تصویرشان بر روی پرده‌ی نقره‌ای جلوه‌نمایی می‌کرد. شهرت، محبوبیت، به تصویر کشیدن رویاهایی که انسان‌ها در زندگی واقعی شاید نتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند، همگی از نقاط برجسته‌ای بود که در ذهن عشاق بازیگری شکل گرفت.

 

اما آیا بازیگری به همین نقطه منتهی و به پایان می‌رسد؟ بدون شک خیر. هنر بازیگری، سرچشمه‌ی جوشانی‌ست که از دیرباز حیات و زندگی را در دل خود پرورش داده و با گذشت سالیان دراز، به اقتضای دوره‌هی زمانی در ادوار مختلف تاریخی، رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است.

 

مونولوگ یا تک‌گویی، به نمایشی گفته می‌شود که بازیگر به‌صورت تک نفره، به ایفای نقش می‌پردازد. هیچ بازیگر دیگر مقابل او حضور نخواهد داشت. در بسیاری از قطعات نمایشی و نمایشنامه‌های معروف، از تک‌گویی یا مونولوگ در برخی از صحنه‌ها استفاده می‌شود. نظیر نمایشنامه‌ی هملت نوشته‌ی ویلیام شکسپیر که با جمله‌ی معروف "بودن یا نبودن، مسئله این است..." آغاز می‌شود.

 

علاقمندان به هنر بازیگری، در رده‌ی سنی بزرگسال، کودک و نوجوان، می‌توانند از طریق مسیر زیر، نسبت به ثبت‌نام در این شاخه اقدام نمایند. 

 

ثبت‌نام در جشنواره> انتخاب بخش بازیگری (مونولوگ)> گزینه ثبت‌نام> درج شماره همراه و ایجاد حساب کاربری (در صورتی که قبلا حساب کاربری ساخته‌اید، شماره همراه را وارد کرده و در صفحه‌ی بعد، رمز عبور خود را درج نمایید> تکمیل اطلاعات خواسته شده> زدن تیک "پذیرش قوانین و مقررات> تایید اطلاعات> پرداخت هزینه> پایان ثبت‌نام. 

 

 

افزوده شدن بخش حرفه‌ای‌ها، در رقابت بخش بزرگسال

ایجاد رقابت سالم، فراهم نمودن شرایط رقابتی برابر و همچنین حفظ انگیزه‌ی شرکت‌کنندگانی که در نخستین تجربه‌های هنری خود در زمینه‌های هنر صدا و اجرا به‌سر می‌برند، همواره یکی از دغدغه‌های برگزارکنندگان جشنواره‌ی مولانا بوده و هنوز هست. 

در همین راستا، امسال افزون بر رقابت شرکت کنندگان بزرگسال در هر شاخه، شاهد رقابت افرادی در گروه مختص به خود هستیم، که از رزومه و تجربه‌ی بالایی برخوردار هستند. این افراد مجزا از دیگر شرکت‌کنندگان جشنواره به رقابت میپردازند تا از هرگونه ضایع شدن حق و حقوق سایر افراد، جلوگیری شود. 

لازم به ذکر است، این نکته به معنای آن نیست که افرادی که از تجربه‌ و رزومه‌ی کمتری نسبت به گروه حرفه‌ای‌ها برخوردار هستند، نتوانند در جشنواره شرکت کنند، بلکه این جداسازی، برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق هر دو گروه، اتفاق افتاده است. 

 

بخش کودک و نوجوان

در بخش کودک و نوجوان سومین جشنواره ملی مولانا، در راستای بهبود کیفیت آموزش و رقابت عادلانه میان شرکت‌کنندگان عزیز و ارجمند، رقابت و آموزش کودکان و رقابت و آموزش نوجوانان، به‌صورت جداگانه و مجزا، برگزار خواهد شد.

 

موارد پیشنهادی

مشاهده بیشتر